söndag, mars 04, 2007

In the grim darkness of the far future...

... there is only fetspö.

I dag spelade jag och Urban två små partier 40K, medans Rikard satt och målade några fler chaos-marines.

Här ser vi hur Rikard pysslar med en av sina Havoc Marines (Chaos Devastators alltså). Enheten kommer när den är klar att innehålla en autocannon och tre heavy bolters. Frukta den skottsalvan, särskilt om du (som undertecknad) spelar orks ibland.

Mitt och Urbans första 40K-slag var ett minislag på 400 poäng (Emperor's Children mot Chaos Undivided med en dos Khorne), och det var över så snabbt att vi inte hann ta några bilder. Trots att jag tog fram kameran innan slaget så kom jag på först när alla mina modeller var borta att vi nog skulle ha fotograferat också. Vi bestämde oss för att spela ett parti till och fotografera det i stället.

Parti nummer två blev 800 poäng Emperor's Children mot World Eaters. Renodlat Slaanesh mot Khorne alltså. Spännande, eftersom Urbans World Eaters knappt sett ett slagfält (eller färg) än. På bilden ovan syns hans två enheter och hans dreadnought avancera stadigt framåt, förbi två objective markers som dom skulle skydda och på väg mot en tredje.

Från andra sidan slagfältet väntade ett halvdussin Emperor's Children på den stora attacken. En enhet bikers gjorde en flankmanöver, och syns längst upp till höger i bild. Tanken var att denna attack skulle tvinga World Eaters att tänka om, och samtidigt döda några av dom. Riktigt så blev det dock inte...

En av Urbans Khorne-enheter fick adrenalin-fnatt och sprang snabbare än blixten runt och anföll motorcyklisterna i ryggen. Striden gick på det enda sätt som det kan gå när Khorne-dyrkare kommer för nära, och flankattacken var snabbt utraderad.

Det var heller inte det enda som utraderats. Dreadnoughten öppnade eld tvärs över slagfältet och dödade fem av sex försvarande Emperor's Children i ett hav av plasma. Nu kunde (som också syns på bilden) en enhet World Eaters och deras nyligen frammanade demoner avancera till sitt första objective (den svarta statyn) ostört.

Inte en sekund för tidigt lyckades Emperor's Childrens andra flankattack göra allt precis enligt planen. Efter att ha svept runt den urgamla forskningsstation som fanns på den flanken frammanade dom en enhet daemonetter. Dessa lyckades sedan förstöra dreadnoughten, och ta hand om det objective som fanns där World Eaters startade. Den enhet som hade förstört Emperor's Childrens motorcykelattack försökte hinna dit i tid, men misslyckades.

World Eaters-anfallet insåg att dom inte skulle hinna fram till sitt sista objective i tid, och att slaget därmed skulle bli oavgjort. Dom bestämde sig för att på äkta Khorne-manér ta ut sin frustration genom övervåld på närmsta fiende, och mejade därför ner den sista försvararen i en skur av boltpistol-skott och plasma.

Deltagare:
SB: Jens, Rikard, Urban
Övriga: -

4 kommentarer:

Ubb£ sa...

Rödfärg drar sig mot mina World eaters såsom jag drar mig mot kakor

Liket sa...

Sakta men säkert?

waLLan sa...

Riktigt nice med bilder.
Men du får börja använda zooooooomen Jens ;o)

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Zoomen typ kräver att jag använder stativ också, redan o-zoomat varnar den för att jag darrar på handen. Men men, ska försöka med det nästa gång då :-)