onsdag, mars 05, 2008

Dark Heresy - Warhammer 40K RPG

Under början av 2008 släpptes ett mycket efterlängtat rollspel, nämligen Dark Heresy. Det är ett rollspel i Warhammer 40K-världen, och fokuserar på inkvisitionens många lakejer och underhuggare. Äventyren kretsar därför inte runt slagfälten, utan i stället kring intriger, sekter och andra mörka hot som gömmer sig bland mänskligheten.



Bara ett par dagar efter att Black Industries (ett av företagen i GW-koncernen) släppte spelet tillkännagav dom att Black Industries ska läggas ner till hösten. Först ett par veckor senare blev det klart att Fantasy Flight Games har fått licens att tillverka brädspel, rollspel och kortspel baserat på GWs miljöer. Spelet kommer med andra ord att fortsätta publiceras.

Jag köpte (kanske inte helt förvånande) spelet när det släpptes, och har vid det här laget läst nästan hela den 400 sidor tjocka tegelstenen. Mycket imponerande måste jag säga. Reglerna (som baseras på reglerna för Fantasy Roleplay) känns genomtänkta, och boken är välskriven och dessutom fantastiskt snyggt gjord. Regelsystemet är av det lite enklare slaget (mer avancerat än t.ex. Vampire dock), och känns snabbspelat.

Vi (jag, Rikard, Urban, Westberg) har kört igång en liten kampanj i Karlstad, och vi har vårt andra spelmöte nu i kväll. Det är ett introduktionsäventyr vi spelar, och första spelmötet blev mest lite pratande med olika SLPer innan rollpersonerna gav sig ner i en gruva för att ta reda på om det ligger någon sanning bakom militärens uppgifter att mutanter och annat otyg anfallit dom där nere.

Det kan bli ett test av stridsreglerna i dag med andra ord ;-)

1 kommentar:

Ubb£ sa...

Ordo Hereticus 1 - Mutanterna 0