fredag, januari 16, 2009

Descent: Journeys in the dark


Som sagt i någon kommentar, ett väldigt "Hero Quest"-liknande spel. Man har värden för max health (hjärtan), fatigue (svett droppe?) som avgör hur ofta man kan göra vissa speciella handlingar, som t.ex. ghost armour (se sur bild nedan) där man bötar en fatigue för att inte ta skada, naturlig tålighet (blå sköld) eller abs helt enkelt, samt move (stöveln) som helt enkelt avgör hur många rutor du får flytta.



Man får välja lite i början av sin tur, om man vill springa, då går man 2 gånger men får itne anfalla, sen fattar ni säkert galoppen... man kan vila också för att få tillbaka fatigue tror jag. Sen är man olika bra på melee, magic och subterfge som av någon anledning gör dig bra på att skjuta armborst och typ inget annat. Gubben på fotot har tre svarta kuber på subterfuge, vilket ger honom tre svarta tärningar extra om han använder armborst eller båge, vilket tar mig in på stridssystemet.

När man anfaller slår man ett antal olika färgade tärningar. Vilka beror på vapnet man använder. Varje tärning har tre värden på varje sida, räckvidd, skada och blixt. Röd och grön gör mest skada men ger sällan något till attackens räckvidd, gul och blå ger medel till låg skada men kan ge din attack än ganska ordentlig räckvidd. Blixtarna kan man lägga på att ge mer i skada eller få längre räckvidd, eller använda sin specialare om man har någon. På vissa av tärningarna är en sida miss, vilket gör att man missar oavsett vad de andra tärningarna visar. På detta vis skapar dom lite variation bland vapnen så en del inte är så träffsäkra och en del gör lite skada men man kan stå på avstånd och vara lite mer safe.

Spells funkar likadant, men de man har från början är ganska medelmåttiga. De bättre som man hittar i kistor etc verkar vara ruskigt bra, rent av overkill då vi offade en jätte (bossen på banan med 12hp och massor med rustning) med en attack eftersom den ignorerade rustning osv. Vi kanske hade otur och inte hittade några rysligt vassa svärd just i vårt parti i och för sig.

Överlag ett ganska roligt spel med möjlighet till någon sorts kampanj förstås. Vi dog inte en enda gång, detta kan vara spelets största svaghet, för man har en miljard "insert coins" och dör aldrig ändå. Möjligt att första grottan var ett dåligt exempel på svårighetsgraden, men den där jätten hade ett par nasty manticores med sig också, som tyvärr inte hann vara med så mycket i fighten.

Rekommenderas om man vill spela Hero Quest igen, med lite mer möjlighet till taktik etc. Misstänker att man har roligare med Robo Rally, Bang, Formula De, Citadels osv dock. Ber om ursäkt för berusade mobilbilder.

4 kommentarer:

Bulan sa...

Nämen lol, var det inge bra eller? Men är det samma kategori som de spel du nämner?

Liket sa...

Grejen är väl kanske att man inte spelar mot varandra, man har en GM som får sköta monster, sen är det typ som att spela Diablo co-op fast brädspel.
Det är ett ok tidsfördriv, men kanske inte riktigt lika klurigt och tar inte fram den där sköna rivaliteten som RR och Citadels.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Schysst med en rejäl spelrecension här, det var länge sedan. Bra initiativ!

Personligen gillar jag den här typen av spel, men just Descent har jag aldrig kikat på. Spelar Arkham Horror en del dock, det är också ett samarbetsspel (fast utan spelledare).

Bulan sa...

Sagan om ringen som kom för några år hade ju en rätt cool idé där man samarbetade mot Sauron. Utan gm. Bra idé fast allt annat var väl inte jättebra så det nådde inte riktigt ända fram.