tisdag, september 29, 2009

Inköpt: Chaos in the Old World

I fredags köpte jag det nya brädspelet "Chaos in the Old World" från Fantasy Flight Games. Nu har jag läst reglerna och kikat igenom lådan, och jag tänkte posta lite intryck här. En ytterligare post kommer att komma när spelet har provspelats, var så säkra.

Spelet är ett krigsspel för fyra spelare, där varje spelare tar rollen av en av de fyra kaosgudarna. Gudarna kämpar om de mänskliga länderna (allt från Norsca i norr till Badlands i söder, nio länder totalt), och använder sina kultister, daemoner och magiska effekter för att utöva sitt inflytande. Poäng fås för kontroll över områden, men även för att ödelägga och förstöra. Den som först samlar in 50 poäng vinner.

Förutom möjligheten att vinna på poäng så kan varje gud vinna på ett eget sätt. Nurgle vinner på att ha inflytande i befolkningsrika områden, Khorne på att dräpa motståndare, Slaanesh på att påverka hjältar och ädlingar, och Tzeentch på magi. Detta gör att man måste vara uppmärksam på vad de andra spelarna håller på med. Det finns fler än ett sätt att flå en katt helt enkelt.

Själva spelandet går ut på att frammana trupper i områden, använda besvärjelser för att påverka oddsen i strid, poängvärdet på områden etc., och att allmänt försöka lista ut vad folk planerar att göra. Dessutom är inte världen passiv, utan slumphändelser påverkar spelet åt olika håll. Bland annat kan allt ifrån korståg till grönskinn leva rövare med de trupper spelarna mobiliserat. Faktiskt kan världen vinna över spelarna om man inte ser upp, vilket vore ytterst retligt för gudarna...


Så här ser alltså spelet ut. Den officiella hemsidan har fler bilder och mer information för den som vill ha utförligare läsning än jag tillhandahåller här.

Special: Om någon spelar Warhammer Online: Age of Reckoning så har jag tydligen en kod för två stycken specialitems här. Någon som är sugen?

7 kommentarer:

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Intryck var det ja. Nu har jag precis poppat loss alla brickor från kartongen, lagt saker i ziplockpåsar och bläddrat lite i korthögarna.

Kartongbrickorna och spelplanen får riktigt bra betyg. Lätt att ta loss, snyggt, stort och tydligt.

Korten är snygga. Som alla sådana här kort lär dom väl bli lite böjda med tiden, men det ger sig.

Spelpjäserna är snygga, men några av de smalaste detaljerna är såpass tunna att dom har böjt sig, och nån liten pryttel lär säkert falla av nån gång i framtiden. Inte lika högt betyg här alltså.

Men spelet på det hela taget verkar riktigt schysst, och jag ser fram emot att provspela det. Man ska nog allra helst vara exakt fyra spelare för att det ska bli bra.

Rico sa...

Kanske kan ta en speltest i samband med DH nån dag? Hur lång tid beräknas ett parti ta?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag vet faktiskt inte hur lång tid spelet kan tänkas ta. Särskilt första gången lär det ta lite längre tid dessutom. Skulle gissa på en kortare helkväll, snarare att det går att kombinera med ett spelmöte. Kanske om vi bara ska fixa till exp eller nått ditåt.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

1-2 timmar enligt vad som står på kartongen. Det förvånar mig lite, men om man är van vid vad man har för möjligheter och vad som står på korten så kanske. Gissar på 2-3 timmar första gången, minst.

Rico sa...

Nu är det provspelat. Tycker det var ganska intressant litet spel. Många faktorer som påverkade utgången.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Ja, spelet provspelades på torsdagen. Det som tidigare sagts om tid verkar stämma, alltså det går nog betydligt fortare när man spelat det ett par gånger. Många kort som man behöver tänka efter innan man spelar ut.

Jag gillade spelet helt klart. Det är klurigt, och de olika gudarna har lite olika saker för sig. Vad vi missade var att man får inte låta en spelare växa sig för stark. Om någon börjar kamma hem för mycket Dial Advancement (sitt eget specialmål alltså) så måste man spöa den personen tidigt.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

I går spelade vi spelet en gång till. Denna gång blev det p.g.a. andra slumphändelser väldigt annorlunda, då världen kämpade emot betydligt hårdare. Både häxjägare och mörkeralvspirater gjorde livet surt för våra stackars kultister. Det var mycket jämnt, och i sista draget kunde alla fyra spelare ha vunnit.