lördag, januari 06, 2007

Två regelfrågor

En captain, chaplain eller librarian i terminator armour kan ju inte leda en command squad där gruntsen har power armour om jag förstått listan rätt.

1. Kan en chaplain med jumppack (och power armour) leda en command squad i power armour utan jump packs?

2. Kan en command squad lämnas utan sin ledare och fortsätta slåss?

Det jag vill göra är att ha command squad i power armour eftersom apotekaren och standard bearers etc har power armour samtidigt som jag vill ha chaplain med jumppack och captain med terminator armour. Inte för att opta utan för att jag gillar mina HQ-modeller skarpt.

Victory or death!

9 kommentarer:

Rico sa...

Är det inte så att han upphör att vara individual character ifall man köper en commandsquad? Isåfall kan han ju inte lämna den och det skulle isåfall också göra det ganska onödigt att köpa jumppack till honom. Så har jag fattat det... övertygad om att Jens kommer klargöra hur det hela står till när han kommit hem från Nyköping.

Bulan sa...

Vet inte har inte reglerna så jag kan inte kolla vad som gäller för independent char. Jumppack kan han säkert köpa fast han kommer inte ha speciellt mkt användning för det som du sa. Fråga 2 är nog det som är viktigast att få svar på och jag förmodar att det står väldigt tydligt under independet character i reglerna.

Rico sa...

Det som står i min codex är ju iaf följande:

... follows all the rules for independent characters in the warhammer 40.000 rulebook. If the retinue is destroyed he becomes an independent character and is free to join _other_ units.

Det är från codex Daemonhunters och den är ju hyfsat aktuell så det har dom säkert inte ändrat på heller.

Bulan sa...

Då lär det ju inte funka.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Karaktär i terminator armour har terminator command squad, karaktär i powered armour har en vanlig command squad. Inget blandande av rustningstyper alltså.

Du får köpa ett jump pack till din chaplain i powered armour, men eftersom han inte får lämna sin command squad så är det inte riktigt lämplig...

Man får förståss köpa jump pack till hela sin command squad (om alla också har terminator honours, för att få köpa wargear), men det blir svindyrt. Och din apotekare etc. har ju inte jump pack förståss, så det funkar dåligt.

Du har helt enkelt modeller som inte passar in i två HQ-slots. Använd dom som alternativ helt enkelt, olika i olika partier.

Bulan sa...

Välkommen hem Späjs.

"eftersom han inte får lämna sin command squad"

Det var detta vi var ute efter. Har ju en librarian i terminator armour också som jag inte riktigt gillar. Det enda jag vill ha i terminator armour är ju min captain. Får helt sätta ihop en chaplain till utan jumppack.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Du är medveten om att du får ha flera characters i samma command squad va? Så din librarian får följa med din captain i samma HQ-pick. Läs "Space Marine Characters" på sidan 21 noga.

Bulan sa...

Ah najs, dessutom så står svaret på mina ovanstående frågor där med :D RTFM!

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Japp. För en gångs skull har GW lyckats skriva enkla och tydliga regler... :-D