tisdag, juni 24, 2008

Min chaosarmé och dipping

Allting handlar inte om politik i mitt liv. Jag har också lyckats ta mig i kragen och börjat måla så smått på årets nyårslöfte, 1000p chaos till Fantasy. Jag använder dipping den här gången, och har bläddrat i Asterix för inspiration till kläder på mina marauders. En av modellerna är nu färdigmålad, vilket bara tog 3-4 timmar (inklusive alla pauser jag tar).

Här syns modellen framifrån, äntligen i närbild. Jag har klurat ut hur makrofunktionen fungerar på min kamera, så nu får jag väldigt mycket enklare att ta vettiga närbilder på modeller.



Snett bakifrån. Jag gillar hur axelskyddet och kedjan på benet blev.



Här syns modellen tillsammans med några urgamla beastmen som jag använde för att testa hur olika färger betedde sig med dipp.

2 kommentarer:

Bulan sa...

Najs! Jag har testat att dippa marines med uselt resultat. Jag trodde dipping skulle vara förlösande för målandet i mitt fall fast efter ett par försök så gav jag upp och gick tillbaka till basecoat, ink, drybrush, basecoat, highlights. Och de fem stegen är såååå sega, särskilt när man måste fixa till shades och hålla på en massa mellan varje steg (pennor har underlättat en hel del dock funkar kanon i rustningsskarvarna på marines).

Nu till min stora fråga: har någon testat på Orks? De borde funka väldigt bra att dippa med tanke på att de inte har de där stora ytorna på rustningen som marines har. Och en smutsig ork är en välmående ork!

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Dipp fungerar främst på modeller som mår bra av organisk eller smutsig skuggning. Högteknologiska rustningar (utom möjligtvis Eldar) blir inte riktigt rätt känns det som.

Orks fungerar alldeles utmärkt med dipp vet jag. Man ska ha en ganska mörk dipp i så fall.