torsdag, juni 19, 2008

Personlig integritet i Sverige, R.I.P.

Denna post har inget med Bespins verksamhet att göra, men jag postar det här i alla fall.

I går förlorade Sveriges demokrati en mycket viktig stöttepelare. Landet går från att vid misstanke med domstols godkännande avlyssna enskilda personer och i efterhand informera dessa om att avlyssning ägt rum, till att avlyssna alla hela tiden utan inblandning av domstol och utan att meddela om särskild granskning av enskilda individer ägt rum. Tidigare anonyma kontakter med journalister, privata kontakter med advokater o.s.v. kommer att granskas av FRA.

Så här skrev Benjamin Franklin år 1755:
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.


UPPDATERING

Har precis ätit frukost på fredagmorgonen när jag läser denna artikel i Dagens Medicin.

Så med andra ord vill regeringen använda detta register som ett DNA-register över samtliga medborgare, så att polisen ska kunna begära ut prover ur detta närhelst det passar.

En anonym kommentator på Dagens Medicin sa det bäst: NU JÄVLAR BLIR DET GATSTEN!!!!!!!!!!!!

Ska sätta mig ner och formulera ännu ett brev till regeringen i dag. Och skriva insändare till tidningarna tänkte jag.

6 kommentarer:

Bulan sa...

Storebror är ett uttjatat uttryck men jag tror Orwell vrider sig i sin grav. Att inte fritt kunna uttrycka sina åsikter pga av rädsla att snappas upp av FRAs algoritmer är första steget. "Jag delar inte din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka den" skrev Voltaire under samma århundrade som Franklin levde.

Det som håller på att ske är livsfarligt i mina ögon. Google kommer sluta ställa servrar i sverige och telia flyttar sina till finland. Sverige är ett ledande IT-land och detta kan allvarligt skada oss. Förutom ekonomiska förluster så är detta ett så grovt övertramp mot våra rättigheter att jag skäms över Sverige. Jag är helt chockad om jag ska vara ärlig. Hur kunde den här frågan ens komma upp?

Vad gör vi när bevakningen börjar bli obehaglig? Vad gör vi när staten med lagen i ryggen burar in folk, à guantanamo bay eller burmas junta, på obestämd tid i väntan på att deras e-post ska utredas? En lag är inget man ändrar i en handvändning. I norden har vi en tradition av att endast stifta lagar då de behövs. Vi har t ex ingen lag som förbjuder tidelag. Just p g a att det knappt förekommer och i de fall där de inträffat så går det inte att visa att djuren kommit till skada. Hoppas läsarna klarar av att se exemplet seriöst. Vi stiftar alltså inte lagar i onödan av många anledningar men en av de viktigaste är att man inte ska kunna åberopa någon gammal konstig lag för att straffa en person. Sådant som tvivelaktiga stater använder sig av för att bli av med obekväma medborgare.

Jens, jag DELAR din åsikt och är beredd att dö för din rätt att uttrycka den!

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

heh, tack för det långa inlägget. Jag var mest förbannad och behövde skriva av mig lite kort för att kunna fortsätta jobba.

Har registrerat mig som medlem i Piratpartiet nu. Första gången jag gör något sådant. Sitter precis och funderar på hur mycket av min månadslön jag ska skicka till partikassan varje månad. Donationer är frivilliga, men det här känns absolut viktigt nog. Helt sjukt.

Bulan sa...

Varför inte införa en lag som tillåter att staten läser vår vanliga post? Bara att skriva ner avsändare och mottagare och läsa igenom brevets innehåll. Hur smidigt som helst. Vad är skillnaden på att få min e-post läst eller min vanliga post? Enda problemet är att vår grundlag förbjuder det! Men den verkar politikerna ha glömt bort att vi har den senaste tiden.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Brevhemligheten lär ryka snart om det här fortsätter ja.

Ändrar mitt inlägg med ytterligare information, om ett annat väldigt obehagligt lagförslag. Tror knappt mina ögon när jag läser det.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Centerpartiet gillar inte att folk skriver vad dom tycker om det här. Läs följande artikel i DN:

Centern agerade mot bloggare

Liket sa...

Skulle vara intressant att veta vad deras kommande algoritmer larmar för. Snackade lite skämtsamt och uppgivet med mina kollegor om att lägga till allahu akbar i min signatur i outlook och i alla sms.

Vad jag inte förstår är den här populära "taktiken" att lägga fram förslag som får hela svenska folket att bara gapa, för att sen ändra någon mer eller mindre oväsentlig detalj i det och sen dra igenom det med så lite debatt som möjligt. Som om det på något sätt gjorde förslaget OK.

Det brinner i Paris igen... snart brinner det på rosenbad.