söndag, juli 27, 2008

Andra och tredje partiet med nya 40K-reglerna

Under lördagen spelade jag och Mattias Högkvist två partier med nya 40K-reglerna. Båda partierna var Emperor's Children mot Tyranids på 1500 poäng, men med något olika arméer från parti till parti.


Första slaget hade som mål att ta kontroll över två objectives, båda i ganska öppen terräng. En styrka Emperor's Children blev överfallna av Tyranids vid den plats där en skyttel skulle hämta dom. Som vanligt så gäller att endast Troops kan kontrollera objectives, men vem som helst kan hindra motståndarens kontroll. Dessutom var uppdraget sådant att endast en liten del (1 HQ, 2 Troops) av varje armé startade på bordet.


Tyranids fick första draget, och visade raskt vad man kan göra med Hormagaunts i kombination med den nya Run-regeln. Eftersom Hormagaunts har Fleet så får dom göra en assault efter att ha sprungit, vilket ger en total assault-förflyttning på 6+D6+12 tum för dom (12 tum assault för att dom räknas som Beasts, alltså t.ex. kavalleri). Rakt in i närstrid i drag ett med andra ord.


En snabb motattack av resterande Emperor's Children räddade situationen med minimala skador, men nu hade Tyranids ryckt betydligt närmare utan att bli beskjutna på vägen. Emperor's Children backade i väntan på förstärkningar för att kunna göra en motattack.


Emperor's Childrens sorcerer hade försökt stoppa de avancerande Tyraniderna med sina krafter, men i stället lyckats skada sig själv med sina krafter.


Tyranids hade fått in början på sin anfallsvåg, som på grund av Run-regeln avancerade snabbt över spelplanen. Just nu såg det mörkt ut för Emperor's Children. Ett objective var helt och hållet i klorna på fienden, och man hade tvingats retirera från det andra.


Till slut anlände förstärkningarna, precis när Tyraniderna anföll. Verkligen i elfte timmen, men det räckte för att nedkämpa anfallet och ta kontroll över det ena av spelplanens två objectives. Nu återstod att avancera mot nästa.


Tack vare Run-regeln så lyckades faktiskt Emperor's Childrens terminators avancera ända till slagets andra objective, och därmed hindra Tyranids från att ta kontrollen över det. Emperor's Children utgick därför med segern. Deras sorcerer hade dock konsekvent haft problem med att använda sina krafter, och efter tre försök hade han tagit tre wounds (oddsen för detta är cirka 1:8304) och slukades av demoniska energier.


Efter en matpaus var det dags att ställa upp för nästa slag, även detta en kamp om två objectives. Denna gång startade dock hela arméerna på spelplanen. En stor svärm Tyranids ställde upp på ena sidan av bordet.


Emperor's Children på andra sidan började beskjuta angriparna, och en Rhino avancerade ut mot ena flanken skyddad av sin rökmaskin. Angriparna tog dock inte särskilt mycket skada, och dessutom tvingades Emperor's Children att avleda en del av sin styrka för att bemöta ett nytt hot, utanför bild till höger.


En Genestealer Broodlord hade infiltrerat in på spelplanen, och hotade nu ryggen på Emperor's Childrens skyttelinje. Det var dags att snabbt göra något åt saken.


Emperor's Children lyckades trots intensiv beskjutning följt av närstridsanfall inte få stopp på Broodlorden. Deras sorcerer blev allvarligt skadad, och samtidigt anföll andra Tyranids skyttelinjen framifrån. Förvirringen blev total då en bevingad Hive Tyrant landade mitt ibland skyttetrupperna.


Andra flanken angreps av en ilsken carnifex, och hur den striden slutade är inte så svårt att gissa...


Terminators anlände bakom Tyranids huvudsakliga anfallslinje och lyckades göra en del skada. Det var dock långt ifrån tillräckligt, särskilt eftersom nya Tyranids anlände (tack vare Without Number-regeln som man kan köpa till vissa av deras trupper).


Efter att båda flankerna nere vid Emperor's Childrens ursprungsposition hade kollapsat möttes de enorma Tyranid-monstren på mitten för att förstöra den Predator-tank som parkerat ovanpå det objective som fanns där. Det var inga problem för monstren att slita stridsvagnen i stycken, särskilt inte eftersom närstrid mot fordon numera alltid räknas mot akterpansaret. Stridsvagnen exploderade och dödade ett hyfsat antal Termagants, men inte tillräckligt för att stoppa dom från att ta kontroll över även detta objective.

2 kommentarer:

Bulan sa...

Oj, nids verkar rätt imba med nya reglerna. 18 + d6 tum på 1 runda?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Det är just Hormagaunts som kan åstadkomma det, eftersom dom flyttar som Beasts/Kavalleri (gäller t.ex. Imperial Guard Rough Riders också) och har 12 tum charge-avstånd.

Men det gick i förra regelutgåvan också faktiskt. Det som är skillnaden är att trupper som INTE har Fleet of Foot numera får springa (men inte assaulta efter det).