onsdag, juli 23, 2008

Första partiet med nya 40K-reglerna

På fredag kväll testade jag och Peter de nya 40K-reglerna för första gången, i ett 1700-poängsslag mellan Biel-Tan Eldar och Emperor's Children Chaos Space Marines.



Scenariot vi spelade gick ut på att kontrollera ett antal (D3+2, i vårt fall 4) objectives, nämligen en bunker, en ohelig plats i skogen, en gravplats och en runsten. Eldars motiv till detta var att hindra Chaos-styrkorna från att släppa lös den daemoniska kraft som finns bunden i området, och Chaos... tja, ungefär det motsatta.

I de nya reglerna kan endast Troops (med stort T) kontrollera objectives, vilket är en ganska stor skillnad jämfört med tidigare regelutgåvor. Det innebär dels att arméer med bara ett minimalt antal Troops (såsom Peters Eldar, passande nog) får väldigt svårt att lyckas bra i sådana scenarier, och det går inte längre att ta objectives genom att svepa dit med motorcyklar i sista rundan. Däremot kan vilken enhet som helst hindra motståndaren från att ta ett objective, så allt hopp var inte ute för Biel-Tan.



Last Man Standing finns inte kvar som regel, så en ensam modell som klarar sitt moralslag får tappert stanna kvar och kämpa vidare. Just i det här fallet hade den ensamma Fire Dragon Exarchen tur, eftersom en Falcon Gravtank anlände från reserverna. Efter en skur laser och plasma var det bara en brinnande hög smält metall kvar av Emperor's Childrens Obliterator.



Alla trupper kan numera göra det som Fleet of Foot gjorde tidigare, alltså springa D6 tum i stället för att skjuta. Däremot får man bara storma in i närstrid efter en sån förflyttning om man har Fleet-regeln numera. Med andra ord är infanteri i allmänhet snabbare, och trupper som har Fleet är riktigt otäckt snabba när det gäller att ta sig in i närstrid. Att få in reserver efter några drag är inte lika dödfött längre.



Reglerna för skog och annan liknande terräng är kraftigt ändrade. Det är för mycket skillnader för att förklara allting här, men sammanfattningsvis så är man inte alls lika osårbar bakom skogen längre. Om modellen syns så går den i princip att skjuta på (med 4+ cover save i de flesta fall), så det gäller att tänka om en aning. Det är dessutom så att en enhet (vän eller fiende) mellan dig och ditt mål ger målet ett 4+ cover save. Slag för target priority finns däremot inte kvar längre.



Den här bilden får symbolisera hur slaget slutade. Den här Farseern fick enheten han gick tillsammans med, en grupp Dire Avenger Aspect Warriors, totalt sönderskjuten och tvingades skadad ta skydd bakom runstenen. Eftersom det var sent på natten och Biel-Tan bara hade en Troops kvar att ta objectives med så avslutade vi slaget under drag fyra. Emperor's Children vann en förkrossande seger.

GW har en sida som sammanfattar de stora regeländringarna i nya regelutgåvan:
http://uk.games-workshop.com/warhammer40000/whats-changed/1/

Inga kommentarer: