tisdag, oktober 03, 2006

Spelrecension: Guillotine

Efter att ännu en gång fastnat på EB-Games REA är jag nu ägare till spelet Guillotine. Efter att ha testat spelet på spelkvällen hos Olle som jag postat om tidigare tänkte jag här komma med en liten recension.

Guillotine är ett kortspel där man tar sig an rollen som bödel under franska revolutionen. Spelet går ut på att samla så mycket poäng som möjligt genom att halshugga folk.


Spelet består av två kortlekar, "Nobles" och "Actions". Noble-korten representerar olika kungligheter, statligt-anställda, militärer och präster som skall avrättas, även en och annan oskyldig stackare finns med. De olika karaktärerna har olika poängvärden och genom att använda sina action-kort på ett så smart sätt som möjligt skall man maximera sin poängskörd.

Som fallet ofta är med kortspel av den lite enklare sorten så är Guillotine inte ett spel man baserar hela sin spelkväll på. Det fyller dock sin plats som ett enklare avslutningsspel när man tröttnat på de mer krävande spelen.
När vi spelade var vi 5 deltagare och detta var enligt min mening kanske en eller två spelare för mycket för att reglerna skulle vara riktig balanserade.

Genre: Kortspel
Deltagare: 2-5
Speltid: ca 30 min
Tillverkare: Wizards of the Coast

Betyg: +++

1 kommentar:

Rico sa...

Instämmer med ovastående. Personligen spelar jag spelet rätt ofta som ett 2-deltagarspel.
Funkar ganska bra om man bara letar efter ett (kortare)tidsfördriv.

Svårt att lägga upp en långsiktig strategi utan det blir mest att man gör det bästa av situationen varje gång det är dags att göra ett drag.

Jag gillar dessutom stilen på illustrationerna.