lördag, oktober 14, 2006

Warhammer Fantasy Battles, sjunde utgåvan

Jag köpte för en tid sedan sjunde utgåvan av WHFB. I skåp och lådor här finns fjärde (Bespins), femte (också Bespins) och sjätte (min egen) utgåvan redan, men nu var det alltså dags igen. Tänkte skriva ett par rader om den.

För det första, liksom nya 40K så finns det både en box och en bok att köpa. Boxen innehåller modeller, tärningar, templates och en tunnare regelbok (själva reglerna, utan allt lull-lull) i ett behändigt format. Den lösa boken är en stor och fin hardback-lunta med en massa extra sidor som inte finns i boxens bok (modellering, uddascenarier och så vidare).

Eftersom jag är tokig så köpte jag förståss båda. Tidigare i dag läste jag äntligen färdigt regelboken, så nu var det dags att skriva lite.

För det första: Jag blev sugen att spela Fantasy igen. Något mer detaljerat betyg än så tänker jag inte sätta, eftersom jag inte har spelat med reglerna än.

Reglerna är egentligen en upputsning av sjätte utgåvan, men det är många av er som inte ens har spelat med den vet jag. Det som skiljer sjätte utgåvan från tidigare än att karaktärer inte längre kan mosa igenom en halv armé, och att man måste bygga upp sin armé kring en kärna av vanliga trupper.

Sjunde utgåvan ändrar inte på den grunden, men fixar till ett ganska stort antal detaljer. Här kommer några punkter som jag tyckte var extra intressanta.

Förflyttningsreglerna är uppstädade och lite expanderade. T.ex. finns nu regler för att backa och att förflytta sig i sidled (eller som vi säger på svenska, strejfa). Förflyttningsreglerna för ensamma modeller, chariots och monster är betydligt förtydligade.

Psykologireglerna är förtydligade på flera punkter. Särskilt Terror är fixat, numera behöver varje enhet endast testa en gång för Terror på hela partiet, oavsett hur många hemskheter det finns att vara rädd för. Dom visar helt enkelt med det slaget att dom är orädda av sig.

Karaktärsreglerna är också ändrade en aning. Bland annat så får en karaktär i en enhet nu lämna enheten bakom sig och charga en motståndare helt själv. Vad det ska vara bra för förstår jag inte, men det är i alla fall tillåtet.

Magireglerna är ändrade. Varje magiker har nu sin egen lilla samling power dice, så det går inte längre (som det gick i sjätte utgåvan) att ha en bunt lågnivåmagiker som batterier åt sin fetingmagiker. Bra ändring.

Det finns rätt många fler ändringar, men jag stoppar här. Det är fritt fram att kika förbi och lira lite om man är nyfiken. Och i och med att jag har två regelböcker så går det att låna den ena om man vill läsa in sig.

Så... när får jag spela?

Inga kommentarer: