tisdag, januari 19, 2010

Mer spel i Göteborg!

I helgen som gick var Gator på besök i Göteborg och i lördags samlades vi * i Olles källarhåla för lite spel (och alkohol).
Vi började med att parti Factory Manager som Olle till slut vann.
Här går det ut på att sköta en fabrik på bästa möjliga sätt, köp rätt maskiner/robotar för att producera maximalt med varor samt se till att ha tillräckligt med lagerplats. Samtidigt måste man akta sig så fabriken inte drar för mycket el.
Spelet påminner en del i sin uppbyggnad om Power Grid (notera hela speltiteln) som de flesta av Tibannas läsare nog känner till.

Själva spelandet kan delas in i fem faser:
1) Bestämma omgångens turordning.
2) Förbereda marknaden med vilka maskiner etc. som spelarna kan köpa
3) Köpa maskiner etc.
4) Inställning av fabriken.
5) Bestämma elpris samt få betalt för sina producerade varor.

Den som efter fem spelade rundor har mest pengar vinner.

Därefter blev det ett parti Acquire som undertecknad vann :)
Detta var andra gången jag spelade Acquire (första kan ni läsa lite om här) och mina åsikter om spelet kvarstår, d.v.s. ett mycket trevligt spel som är lätt att lära sig.

* Olle, waLLan, Gator, Hannes & Cissi

2 kommentarer:

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Mer spel i Göteborg är jag helt för, särskilt på måndag-torsdag (då jag är i stan på kvällarna). Bräde någon kväll? Eller kanske dra igång lite rollspel? Jag spelleder gärna lite 40KRPG t.ex.

Anonym sa...

Det blev en omgång Citadels igår :)
//waLLan