fredag, december 22, 2006

Dipping del 2

Efter mycket om och men gjorde jag igår slag i saken, jag köpte en burk med FAP (medium shade).
Idag på morgonen dippade jag min första modell, det blev en Blood Bowl-dvärg.
Resultatet skådas här under. Vad jag kan säga är att det funkar utmärkt på skägg, metall etc. Dock fungerar det inte lika bra på stora plana ytor, vilket man ser tydligt på axelskydden. Detta kan kanske avhjälpas genom att pensla på dippen istället för att doppa hela modellen som jag gjorde i detta fall.
Tror även att resultatet kommer bli än bättre när modellen blivit basad.
Återkommer med fler dippade modeller inom en ganska snar framtid...



Odippad framsida


Odippad baksida


Dippad framsida


Dippad baksida

9 kommentarer:

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Fränt. Borde helt klart göra samma sak med mina norse. Hur mycket behöver man skaka modellen? Funderar på vad man behöver för skyddskläder och liknande.

waLLan sa...

Jag hade en tidning under och skakade i en liten kartong. Skakade kanske 10 ggr med handen bara (använde latexhandskar).
Tyckte den var lite tjock när jag dippade men det blev ok när det torkat. Man kanske skulle späda den liiiite, men jag måste köpa tinner isf.
I köket var jag och gjorde det, bara man inte gör det i sovrummet är det nog lugnt ;)

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Det låter inte som om det var alltför kladdigt med andra ord. Jag är lite orolig för att göra det där inomhus, men du verkar ju ha lyckats.

Och ja, sovrummet är nog en dålig idé, ångorna kan bli lustiga då...
*nynnar på Eurythmics*
"Sweet dreams are made of dip"

Ubb£ sa...

Jens, du har ju ett hobbyrum ju!
Har dom FAP på rollspelsbutiken ska jag handla det när jag är där nästa gång.

Är det stor färgskillnad mellan light och medium Wallan?

waLLan sa...

Har bara testat medium, tror dock den passar till det mesta föruton extremt ljusa modeller (typ high elfs) och STORA. Om man ska måla chaos warriors så tror jag nästan att Dark är bäst, iaf om man vill ha mycket metall. Vad är det du ska måla för modeller?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Rollspelsbutiken har dip i alla fall, vad det är för märke vet jag dock inte.

Ska vi dippa här så får vi väl öppna fönstret på glänt och ha en rejäl kartong att slaska runt i typ.

Ubb£ sa...

"Rollspelsbutiken har dip i alla fall, vad det är för märke vet jag dock inte"

Låter bra. Då ska plocka upp en burk dip när jag hämtar min beställning. Jag kan dippa här hemma om du är orolig Jens.


"Vad är det du ska måla för modeller?"

Jag tänkte prova att dippa mina worldeaters. Tror det kan blir bra, då dom vart i ljusaste laget med bara bloodred. Har iof haft på red ink på dom få man gjort, men får man samma resultat snabbare vore det ju bra. Lackade dessutom :)

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Alltså, jag ska dippa modeller jag också framöver, så om vi bara reder ut hur man bäst gör så kan vi vara här. Kan vara bra om någon har med sig gamla tidningar eller nått liknande dock, jag har inget sånt.

waLLan sa...

Rött är en utmärkt färg att dippa, kör du medium shade så funkar det bra eftersom den är brunaktig.
Ett tips kan vara att pensla på dippen och sen skaka. Då spar man på dipp + att man kan ta lite mindre på plana ytor. Men men, efter att ha dippat några modeller lär man sig nog :D