söndag, september 14, 2008

Terrängprojekt

Vad gör man om man hittar en hel bal med cellplastskivor med måtten 1200x600x100 (mm) ??

Jo man gör ett spelbord av det såklart! Frigoliten låg där å bara väntade på att få följa med mig hem när jag gick längs järnvägen nere i Trollhättan så jag slängde in det i bilen innan någon saknade dom. Åkte någon helg efter det till byggmax och köpte lite spånskivor. Fick stå i regnet å såga upp skiten själv med en fogsvans och till min stora förvåning så passade alla skivorna när jag väl kom hem och skulle limma ihop dom med cellplasten.


Efter det var det bara att sätta igång å karva. Planen var att göra tre skivor för att då få ett spelbord i standardmåttet 6x4 fot. Eftersom jag hade 10 cm på höjden att leka med så tänkte jag att det skulle bli någon form av "canyon" på en eller ett par skivor. Sagt å gjort... efter mycket svett så var frigoliten utspridd i hela köket. Sen byggde jag upp klippväggarna med pinjebark som jag köpt på plantagen. Kan också nämna att det gick 3kg spackel för att foga ihop barken så det blir väl ingen lättviktare när det hela är klart.

Såhär långt är projektet gånget just nu.... återstår lite flock och sedan lite finlir. Eeehm.. och så ska jag göra 2 skivor till förstås :)

För spelbarhetens skull måste det självklart finnas en bro. Vanlig vit cellplast var för klent så bron består istället av kompakt rosa cellplast (XPS). Tyvärr hade jag bara skivor med tjockleken 2cm så det blev tvunget att limma ihop 3 skivor ovanpå varandra. Detta i sin tur ledde till en liten limskarv längs med valvet.

Bron är också löstagbar, det skall gå att sätta dit en mer futuristisk bro eller kanske sätta dit raserade brofästen för att använda i något scenario. Stenblocken är karvade med en Xacto-kniv och sedan tuschade. Tuschet smälter cellplasten precis lagom mycket för att ge en fin textur till stenarna.


Vilket glas innehåller Schweppes och vilket glas innehåller slaskvatten?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Va fan gjorde du i trollhättan???

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Det verkar bli riktigt schysst det här. Ska bli spännande att spela på när det är klart :-)

Rico sa...

Veckopendlar till Trollhättan, jobbar på järnvägsbygget där för tillfället.

Skulle tippa att bordet lämpar sig bäst till skirmish-slag. Så mindre 40k-armeér, Gorkamorka, Lord of the rings med mera borde vara helt funkis.

Bulan sa...

Najs Rico, ser fram emot att testa denna till hjul! Skapa något najs scenario, gärna 40K, och så kör vi någon bäst-av-tre-om-ni-vinner-första-händer-detta-om-vi-vinner-andra-händer-detta-variant.

Kanske en klassisk orcs vs ultra eller nått.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Hur går det med duttandet Rico? Några uppdaterade bilder på gång?

Anonym sa...

Mja... har kommit lite längre sen den senaste bilden men det är inte direkt värt en uppdatering än. Skiva nr 1 bör vara någon timmes jobb kvar på innan den är klar, sen börjar jag så smått på nästa.

Liket sa...

Full of win!

Liket sa...

slaskvattnet till höger för övrigt. Undra hur svårt det skulle vara att ta sig över bron i FB... Det skulle kunna vara ett kul scenario om attackern skulle över bron och hade overwhelming force, och defendern får hålla fästet för allt han är värd.
Det gör ju också skimmers och jumppacks mycket mer intressanta i 40k med så mycket impassable. Det vore ännu mer win om bron kan sättas på ett par olika positioner, det kanske är svårt att få floden exakt lika bred på flera ställen?

Anonym sa...

"Vilket glas innehåller Schweppes och vilket glas innehåller slaskvatten?"

Vad är skillnaden?

Anonym sa...

Det skulle inte vara några större problem att hitta ställen som bron passar på.. en del jobb att såga å dona dock. Alternativet vore ju att ha en brotyp som är "inspänd" i marknivå och alltså bara är som vilken annan terrängbas som helst.