torsdag, september 18, 2008

Tre partier GorkaMorka

På onsdagkvällen var jag och Urban spelsugna, men vi fick inte tag i fler brädspelare. I stället spelade vi GorkaMorka, och hann faktiskt med hela tre partier. Den här gången sparade vi våra gäng, med erfarenhet, skador och så vidare.



Urban hade byggt ihop en ny trak genom att slakta sin gamla Basilisk och bygga en rejäl plattform på den. Han hade dessutom monterat på ett par extra gubbins i form av boarding planks, vilket användes med stor framgång i första partiet. Efter en välriktad krak-granat från hans nob körde Urban upp jämnsides med mina boyz och klättrade över. En vild närstrid utbröt. Mina boyz lyckades kasta av angriparna och fly därifrån, och Urban utgick därför med segern.



Parti nummer två blev en uppvisning som skulle fått varenda körskolärare att bli grön av illamående. Nu märks det inte så mycket på just orks, men Urbans förare hade tydligen rejäla problem med reglagen. Under tiden som han snurrade runt och svängde fel mellan klippblocken svepte mina boyz in och plockade upp fyra av de fem skrot-dyrgripar som fanns utspridda och åkte därifrån. Fegt kanske, men inkomsten behövdes för att ta igen lite av skadorna från första partiet.



Kvällens tredje parti blev en uppgjord fight, enligt grönskinnens alla hedersregler. Detta innebär att ingen får skjuta förrän dom varit inblandade i en krock eller bordning. På bilden har vi precis missat varandra ännu en gång. Det blev en rejäl dans runt het gröt när vi båda försökte ramma varandra i sidan för att ta så lite skada som möjligt själv. Till slut rammade Urban mig, och gav mig rejält med spö. Både styrning och motorer var oberäkneliga, och det slutade faktiskt så oturligt att jag åkte av planen av misstag. Urban vann därför det tredje partiet.

Efter det tredje partiet blev dessutom en av mina boyz, som sköter raketkastaren på min trak, kaxig nog för att utmana min nob på duell om ledarskapet. Det är sådant som händer utan att man som spelare har någon möjlighet att påverka det, så det är bara att låta dom hållas. Min nob gav sin underhuggare ett kok stryk (och några nya, häftiga ärr), och därmed var saken klar för den här gången. Det finns dock fler hungriga uppstickare, så det kan bli fler inbördes stridigheter framöver.

13 kommentarer:

Bulan sa...

Schysst att se lite boyz på brädet. Jag lovar mer målat till jul. Håll uppe tempot nu gubbar men spela inte så ni tröttnar på't.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Rättelse: Mina boyz åker i en trak, inte i en trukk. Stor skillnad. :-)

Anonym sa...

Det gjorde även mina! Heklt klart mer prisvärt.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Uppdaterade inlägget med rätt fordonsnamn. Rätt ska vara rätt!

För de som inte är insatta så har en trukk hjul, medans en trak har larvband.

Anonym sa...

Säga vad man vill om orkerna men dom har iaf. logiska namn på saker å ting :)

En fråga också, använder ni dom där fula, smala baserna till figurerna eller har ni ditchat dom?

Anonym sa...

Hyfsat överflödig fråga för den som har ögon att titta på bilderna med.. skit i det sista :P

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Vi kör med rejäla baser, för annars så välter modellerna hela tiden. Dessutom är det trevligt att kunna använda modellerna i 40K utan att kunna basa om dom.

En viss acceptans finns för att modellernas baser ibland står lite på varandra när det är trångt dock. Sunt förnuft gäller helt enkelt.

Anonym sa...

Det finns ju inga skrivna regler som säger att alla modeller fysiskt ska få plats på transporten, utan som Jens sa: sunt förnuft.
Känns ju inte rätt att hävda att 6 boys åker på samma bike.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

I GorkaMorka finns det faktiskt regler just för att alla modeller ska få plats på transporten.

(Da Roolz, sidan 33, avsnittet "Gettin' on and off", andra stycket)

Anonym sa...

"Just how many warriors can be
carried by a particular vehicle depends on its size and
how much available space there is for warriors to
stand on.
Instead of attempting to write endless and pointless
rules limiting how many warriors a vehicle can carry,
the simple rule is that your vehicles can carry as many
warriors as you can fit on board them."

Denna regel gäller väll iof, men har två nackdelar:
1. Gorkabaserna är mycket mindre(och sjukt fula)
2. Regeln uppmanar en till att bygga sina boys kompakta(Space marine w. bolter), vilket gör viss beväpning fördelaktig.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag håller med dig, vilket gör att jag tycker att det är helt OK att boyzen står lite på varandras baser etc. Så länge det är någorlunda rimligt så funkar det för mig.

T.ex. borde en liten enkel trak (inte våra transportfordon alltså) kunna ta en passagerare förrutom förare och gunner.

Det är ju som vi sett inte bara bra att ha massor med folk inknödda på samma fordon. Granater och eldkastare blir sjukt farliga då...

Anonym sa...

"Granater och eldkastare blir sjukt farliga då..."

Mjo det borde du veta! Känner fortfarande lukten av BBQ(svamp?) ifrån förra partiet :p

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Det var precis förra partiet jag syftade på faktiskt :-)