fredag, september 12, 2008

Tibannas hundrade inlägg!

Den 27:e september 2006, alltså för lite mindre än två år sedan, öppnade internetversionen av Tibanna. Nu, 12:e september 2008, sitter jag här och skriver det hundrade inlägget i bloggen. Med andra ord har vi haft ungefär ett inlägg i veckan under två års tid.

Med tanke på den debatt inom föreningen som föregick denna bloggsida så är det både förvånande och roligt att se att det har fungerat såpass bra. Som vissa kanske minns fanns Tibanna tidigare i en pappersversion, som dock endast utkom med ett enda nummer. Det stora problemet för pappersversionen var att ingen orkade skriva ihop material till den, och att det därför aldrig utkom mer än ett nummer.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta något exemplar av Tibannas första utgåva i föreningens arkiv eller mina egna gömmor. Det borde finnas någonstans, men om någon annan vet var ett nummer finns och har möjlighet att posta det till mig så säg gärna till. Det vore roligt att göra det till en PDF-fil och lägga upp här på bloggen.

Det har sagts förrut, och jag säger det nu igen. Full fart mot nästa nummer!

15 kommentarer:

Anonym sa...

GZ Tibben! :)

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Efter ytterligare efterforskningar i arkivet har jag nu hittat det åtråvärda exemplaret av Tibanna #1, daterat mars 1996.

Anonym sa...

Hehe, jag ska också ha ett någonstans i gömmorna :)
//waLLan

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag håller just nu på att jobba med bloggens layout för att visa de senaste kommentarerna i sidebar till höger. Vi får se hur det går. Denna kommentar är ett test för att se om den dyker upp i listan.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Efter rätt mycket krångel med bloggens layoutinställningar så syns nu äntligen de senaste kommentarerna ute till höger.

Wallgren skrev att han ogärna släpper in fler admin, med risk för att folk ändrar lite som dom vill. Han släppte in mig och nu har jag ändrat en massa, så det ligger kanske något i det. Wallan, tänk dig för både en och två gånger innan du petar i layouten nu, jag har uppgraderat ganska rejält. ;-)

Anonym sa...

Hmm, har du petat under 'bloggarkiv'? Tycker det ser lite annorlunda ut.
Det med senaste kommentarerna är bra, dock tar de lite väl stor plats. Kan man få ner det så det inte tar så stor plats? Kanske räcker med de 5 senaste och 1-2 rader för varje??
//waLLan

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Nu syns mindre av varje kommentar. Jag har dessutom lagt in en allmän presentation av sidan igen.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Nu har jag gjort några fler funktioner i scriptet som visar de senaste kommentarerna, så att det klarar att visa en maximalt kompakt sammanställning av kommentaren (med samma information).

Rico sa...

Fint jobb Jens :)

Creds till Wallan också såklart. Har inte tänkt på det så mycket men iom att det nu uppmärksammats att det är hundra inlägg sen starten så får man ändå säga att det är ett lyckat projekt.

Anonym sa...

Jens: Tycker fortfarande att dom tar för stor plats. Kan man inte få ner dom i strl som den grå välkommen-rutan? Kanske genom mindre typsnitt eller nåt??? Sedan skulle gärna Välkommen-rutan få innehålla lite mindre text, typ så man bara får en snabb överblick om vad sidan handlar om.

Annars mycket bra jobb :)
//wLn

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Välkommenrutan kan du lätt ändra själv Wallan :-) Jag skrev bara ihop något snabbt och trevligt utan mycket eftertanke.

Ska se vad jag kan göra för att krympa de senaste kommentarerna ytterligare. Kanske mindre mellanrum mellan varje kommentar, mindre typsnitt eller nått sånt.

Nu ska jag dock sova. Trött efter en lång dag med tågresa till och från Stockholm, samt demonstrationer mot FRA hela dagen.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Kortade ner texten i välkomstrutan. Försökte krympa typsnittet i de senaste kommentarerna, men radavståndet blev detsamma så det gjorde ingen skillnad. Får kika mer på det en annan gång.

Anonym sa...

Läste nr:1 när jag var hos Jens idag och det är bara att spara ut håret igen Wallan! ;)

Anonym sa...

Måste säga att jag tycker att "senaste kommentar-rutan" var en mycket bra uppdatering som förlänger livslängden betydligt på trådarna.
Gj boys!

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Tackar :-) Ja, möjligheten att se senaste kommentarer gör stor skillnad helt klart.