lördag, augusti 29, 2009

40K i Göteborg

Just det, det är faktiskt sant :)
Kvällen och en bit in på natten fredagen den 28/9 var det 40K för hela slanten.
Först var det lite rensande/assemblande/målande och därefter ett litet 400p-slag.
Trots att vi gjorde en hel del fel så var det trevligt och man lär sig ju desto mer man spelar.
För mig var det nog första gången på tio år :S
Här kommer lite bilder från kvällen (tyvärr tagna med mobilen då vanliga kameran är på väg till Seoul).

Olle målar

Anfallande Orks

26 kommentarer:

Rico sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Rico sa...

Bra jobbat!

Är det förresten inte lite bisarrt att dom där gamla färgburkarna(dom runda och sexkantiga med vita lock) fortfarande är fullt användbara medans dom nyare torkar ihop efter bara något år i förrådet?

Och på tal om GW-färger. Dom nya wash-färgerna ska tydligen vara riktigt bra, sjunker ner som dom skall i djupa områden och lämnar inte efter sig en tokblank fläckig yta på plana ytor som dom gamla gör. Någon som provat??

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Gött jobbat! Bra att ni kom till skott!

De nya wash-färgerna är riktigt trevliga ja. Har provat lite och har dom hemma. Inte hunnit leka ordentligt med dom än dock, det kommer. Första modellen som får testa dom blir min chaos-magiker till fantasy...

Ubbe sa...

Dom nya är bra. har 8-packet med washes och en foundation

Rico sa...

Okej, själv har jag inhandlat huvudingrediensen i "Magic wash"

[url]http://www.paintingclinic.com/clinic/guestarticles/magicwash.htm[/url]

Återstår att se om det är ett mirakelmedel som kan ersätta såväl dyr figurdip som GW-wash :)

Bulan sa...

Jag kör foundation och nya washes väldigt mkt. Ska se om jag kan lägga upp ett par bilder på min kommandos. På deras fatigues kör jag svart grund, ett lager ljus foundation. Kommer inte ihåg vad den heter men den är typ som kommando khaki. Sen washar jag med devlan mud och lägger en highlight på det. Det sköna är att man inte behöver lägga en ny coat innan highlight för att det inte är massa smutsig wash överallt.

Ang. hemmagjorda washes så har jag sett ett par såna recept tidigare men aldrig testat något själv. De flesta går ut på att ändra viskositeten på washen, vilket gw har gjort med sina nya washes. Rico om resultat blir bra lägg gärna upp lite bilder. Gärna work in progress också.

Bulan sa...

Angående 40k fajten så var den rätt kul. Vi körde bara 400 pts för att känna på reglerna lite. Senast jag lirade var fjärde utgåvan och wallan vet jag inte när det var, så det var väldigt mkt kollande i regelboken även om jag hade läst igenom den innan.

Jag stormade fram med en mur av boys. De klarade sig bra från bolter-eldgivningen också. I min andra turn drog jag av mitt Waaagh och stannade framför muren för jag rollade typ en 1 och 2 på difficult terrain-testet så jag bommade assaulten! Vi tolkade reglerna så att man ska slå ett test när man assaultar genom difficult ground. Kommentera gärna för jag har inte boken framme nu.

Iaf så blev ju boyzen helt nerpepprade och började fly och lyckades inte regroupa på resten av partiet och var ute. Jag assaultade sen på högersidan och dödade wallans kapten med mina nobz. Min warboss (Genrul Gaznut da cunnin') gick och blev nerskjuten av en heavy bolter och lite vanliga bolters utan att ha dödat en gubbe. Nu kom den intressanta striden. Mina nobs (skymtar i bakgrunden på bilden), fem till antalet inklusive en painboy, chargade wallans två tactical squads som var kvar. En sjukt utdragen närstrid började och jag var nära på att torska den två ggr när det blev lika. Till slut flydde hans squads en efter en och jag stog ensam kvar på brädet med en nob och en painboy med 1 wound. Jäkligt bra att kriga närstrid mot marines nära deras table edge. Då kan de inte utnyttja 'They shall know no fear' eftersom de har fiender inom 6 tum ofta efter att ha flytt och kan inte auto-regroupa. Båda hans squads flydde iofs ut från planen på sin första fall back.

Rico sa...

Vi har kört på samma sätt. dvs. kommer man inte tillräckligt långt på tärningslaget genom diff-ground så blir man ståendes som ett fån 1 tum eller 2 från fienden :)

Samma fenomen kan uppstå när man skall förflytta sig in i difficult terrain, man kan bli ståendes precis utanför det steniga partiet/skogen etc. eftersom tärningslaget inte nådde helt fram.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Faktum är att man på difficult kan bli stående redan en bit innan man kommer in i skogen (eller vad det nu är). Logiken bakom det är att soldaterna närmar sig buskagen försiktigt, eftersom det skulle kunna finnas fiender där. (tredje stycket på sidan 14)

Inte för att den logiken håller på orks riktigt, men i alla fall ;-)

Rico sa...

Jens, läste du ens mitt inlägg innan du postade?

"Samma fenomen kan uppstå när man skall förflytta sig in i difficult terrain, man kan bli ståendes precis utanför det steniga partiet/skogen etc. eftersom tärningslaget inte nådde helt fram."

jmfr.

"Faktum är att man på difficult kan bli stående redan en bit innan man kommer in i skogen (eller vad det nu är)."


Förövrigt så är inte logik 40k´s starka sida ;)

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag läste men ville förtydliga, men tydligen var jag inte så tydlig som man kunde önska :-P

Det jag menade är att om det är fyra tum till skogen och man bestämmer sig för att försöka springa in så slår man för difficult terrain. Om man slår dubbelettan så kommer man bara en tum, och blir alltså stående tre tum utanför skogen.

(i vissa tidigare regelutgåvor kom man i det fallet precis fram till skogsbrynet, men det gör man alltså inte längre)

Rico sa...

Det är väl jag som formulerat mig otydligt då... jag tyckte att jag skrivit om precis samma sak fast med andra ord. Med "precis innan" syftade jag på något fåtal tum innan :)

Ditt var tydligare än mitt.. men din senaste revidering är ju glasklar med exempel och allt ;)

Ubbe sa...

Hur menar ni nu??

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Läste precis hur det gick i slaget igen, och insåg att jag måste kommentera det också. Skoj att det var så jämnt, ni måste helt enkelt spela fler gånger ;-)

Vilken Space Marine-codex använder ni? Det är viktigt att noga läsa reglerna för "And They Shall Know No Fear" oavsett, eftersom många gör fel på dom. Ni verkar dock ha gjort rätt låter det som.

waLLan sa...

Well, vi använde den senaste som vi olovligt laddade ner från internet.
Detta ger en helt ny dimension åt spelandet ;o)
Trodde jag hade den senaste, visade sig att jag hade två codexar som jag aldrig spelat med :S
Klart vi måste spela mer, dock behöver vi ett större bord. Spelade på 2.5" djup vilket var allt för kort. Vi snacka om att åka och köpa en platta på någon bygghandel, jag har ju en oöppnad gräsmatta på vinden :)

Liket sa...

2.5' hoppas jag att du menar :p

Jag minns ett slag i våra tidiga dagar som utspelade sig i en garderob hos Rikard, på fyra kvadratiska speglar utlagda på golvet. Terrängen bestod nästa uteslutande av pappersruiner från 2nd edition lådan. Shit vad lol det var.

Det var nog vårt andra slag, det första stod mellan typ två tactical squads och en terminator med assault cannon och två gubbar till jag inte minns. Vi la in böcker under en matta för att få till kullar. Det var om möjligt lite mer lol än det ovan nämnda garderobslaget.

Rico sa...

Minns att special-karaktärerna duggade _väldigt_ tätt i dom första partierna också :)

Liket sa...

Och allies var väldigt intressant när vi spelade lite utan restriktioner på poäng... Jag tror du fieldade Marneus Calgar och en squad Harlequins eller något i den stilen en gång hehe.

Vår bästa regeldiskussion genom tiderna måste varit när du och jag mötte Henriks chaos marines med en blandning Ultra/Angels. Tigurius prickade Abbaddon med någon sorts Vortex och hela hans Terminator squad strök med, varpå Henrik spelar Reinforcements strategy card och hävdar att han får ta in Abbaddons squad som förstärkning, inklusive Abbaddon. Jag tror att vi lät honom göra det tillslut, varpå Mephiston kastade en krak-granat i skallen på honom turen efter.

Displacement field var ett skönt wargear innan vi började avsluta slagen efter 4 turns också!

Ett annat underbart exempel på allies var när Olles Angels tog med två Leman Russ som Allies. Fy fan vad de var overpowered i den upplagan.

waLLan sa...

Givetvis menade jag 2.5' :)

Några av de klassiska slag jag spelat var det allra första som gick av stapeln på golvet hos Olle. Det var ett slag mellan marines, orks och squats om jag inte minns helt fel.

Ett annat roligt minne är när vi spelade hemma i Mojos vardagsrum. Olle drack så mycket kaffe att han skakade :D

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Höhö, slaget på Olles golv var roligt. Free-for-all mellan tre sidor ja, men jag tror att det var marines, squats och nått kommado-cyborg-gäng. Har för mig att det slutade med att ett par enstaka squats kikade upp ur en grop med sin grenade launcher när skottlossningen äntligen tystnade.

Bulan sa...

Wow, slaget på mitt rum hade jag helt glömt bort. Det var ett jäkla tag sen. Vi måste ha gått i åttan eller kanske rent av sjuan då. 15-16 år sen med andra ord.

Slaget hemma hos mojo kommer jag ihåg väl jag mådde så jäkla illa att jag fick gå hem efter ett tag lol. Kommer ni ihåg monstret som kom ut ur grottan när ni gick för nära. Fan vad det var härligt att köra med GM :D

Bulan sa...

Jens, känns som om vi tolkade reglerna rätt ang. They Shall Know No Fear. De får ignorera vissa grejer men är subject till en del saker under regroup-reglerna.

Två regelfrågor dock:

1. Painboy har ju en 'Urty syringe' som är ett poisoned weapon som skadar i detta fall på 4+. Under vapenreglerna i rulebooken så står att man rerollar alla failed to wound rolls med poisoned weapons. Vi körde så och jag hoppas det är rätt.

2. Wierdboyen/Warphead får använda Mob Rule enl. codex orks när man tar psyker-testet. I rulebook står att man alltid använder sin eget Ld även om man är subject till någon annan leadership-höjande regel/grej. Fattar ni var jag menar? Vilket går först? Jag antar att om man läste det noga (vilket jag inte gjort) igen så klarnar det kanske.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Ett poisoned weapon skadar på ett visst värde, ofta (t.ex. för Urty Syringe) på 4+. Dessutom slår man om misslyckade skadeslag om styrkan är lika med eller högre än toughness. En Painboy har styrka 4, så mot marines med toughness 4 så ska man slå om misslyckade slag ja.

Angående weirdboyz så får dom använda mob rule för psychic tests. Det beror på principen att en mer specifik regel gäller före en allmän. De flesta psykers (alla utom just weirdboy vad jag vet) måste använda sin egen oavsett andra regler, men mob rule är ett undantag.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Blir det nån repris nån gång? :-) Vi väntar med spänning här uppe i Karlstad! För övrigt borde ni packa med era gubbs hit upp nån gång också, så vi kan riva av nått parti.

En lite löst anknuten fråga också... Stugan-bloggen är inte uppdaterad på över två år. Kanske dags att registrera fler personer som skribenter där, för att öka oddsen för uppdateringar?

Anonym sa...

Vi får försöka spela någon dag. Jag har haft fullt upp med exjobbet (äntligen!) de senaste veckorna.

Ska fixa det där med Stugan någon dag. Tröttnade lite när jag bad folk om att försöka "komma ihåg" lite vad som hänt genom åren och ingen svarade :/

//waLLan

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Släpp in fler så kan man fixa till saker själv lite allt eftersom man kommer på dom. Dessutom kan vi slänga in senaste-kommentars-hacket i Stugan också, så blir det lite mer levande.

För övrigt har jag köpt brädspelet "Chaos in the Old World" nu. Det kommer en post här på Tibanna om det snart. Har läst reglerna och kikat lite på komponenterna, verkar riktigt schysst. Kaos åt folket! (i båda betydelserna av den meningen)