måndag, augusti 03, 2009

Kampanjregler för 40K och Fantasy

Under helgens Stugan diskuterades ännu en gång kampanjsystem för 40K. Många vill ha ett sådant system, men de försök som gjorts har inte varit helt lyckade. I dag fick jag veta att det trots allt är ett seriöst kampanjsystem på väg från GW själva, och att det släpps om två veckor. Kejsarens vägar äro outgrundliga.

Planetary Empires är vad jag förstår en variant av Mighty Empires, som är kampanjsystemet för Fantasy. Regelsystemet har såklart en del skillnader, men hexagonerna som utgör kartorna i båda spelen är kompatibla med varandra. Med andra ord går det att kombinera ihop en karta på ett i det närmaste oändligt antal sätt.

Hexagonkartan monteras ihop inför ett parti (delarna sätts ihop som pusselbitar), och monteras med fördel annorlunda inför nästa parti. Arméförflyttningar på kartan leder till fältslag på välbekant vis.

Vad är era spontana reflektioner? Låter det som något att satsa på?

23 kommentarer:

Ubbe sa...

Problemet med kampanjer i 40k är ju att det tar så lång tid. Ett sätt att korta ned tiden är ju att köra med mindre p, men det gör ju ofta att man tappar den taktiska biten.

Rico sa...

Ja vad tusan... det kan väl va nåt kanske. Skönt med ett färdigt regelsystem skapat av ngn som trots allt har månadslön för det :)

Jag tycker vi kan dra ihop intresserade inför en första kampanj och sen dela kostnaden broderligt.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag tycker att om vi kommer igång och spelar någorlunda ofta igen under hösten så är det ett klart bra alternativ, just p.g.a. det där med månadslönen.

Krävs dock att vi tar oss i kragen om det ska vara nån idé ;-)

Bulan sa...

Det där tror jag definitivt på. Kampanjläget är ju liksom det som saknas i 40k. Fantasy är ju lol så ingen spelar det :D)

Står dessutom Rick Priestley och Jervis Johnson på lådan. Kan man begära mer?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Fantasy är schysst, men länge sen jag spelade det. Kämpar dock med att måla, så jag har inte gett upp hoppet.

Planetary Empires verkar schysst ja. Tittade på kartongen och pratade med folk inne på butiken i dag. Reglerna är ganska abstrakta, men går att modda om man vill. T.ex. är det i grund inte så att man flyttar runt specifika enheter på kartan, utan när det blir strid så köper man en armé från sin codex för en överenskommen poängsumma. Men men, som sagt var modd-bart.

Bulan sa...

Låter som en rätt enkel och smidig lösning iofs. Man vet att fienden finns i området fast inte hur kompositionen ser ut. Verkar najs, men det måste ju innehålla mer? Man betalar ju inte gw-expansions-priser för lite snygga brickor som man lätt kan göra själv?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Brickor, pjäser, regler. Det finns två sorters pjäser. Den ena är små flaggor som används för att markera trupp. Den andra är specialbyggnader av olika slag (kraftverk etc), vilket gör spelplanen väldigt flexibel. Även en identisk karta med brickorna blir väldigt annorlunda om specialbyggnaderna står på andra ställen.

Det man betalar för är alltså en välgjord spelplan och genomtänkta regler. Ungefär som vilket brädspel som helst alltså, snarare än som en GW-expansion. Det går ju faktiskt att spela utan 40K-reglerna också om man verkligen vill.

Bulan sa...

Låter schysst. Skulle kanske vara idé att köra en aning mindre poäng så att det rullar på lite. Men man förlorar lite av den taktiska biten som chark säger. Men man kanske kan modda listorna. Säg att man lirar mellan 500-750 pts eller nått och så har man bara en troops som obligatorisk. Då kan man stuva om och köra lite elites, fast och heavy ändå utan att bränna alla pts på två troop-picks och ett HQ.

Liket sa...

Vilket leder till att alla fraggar motståndarens troop choice direkt så att ingen kan ta objectives. 0 - 0 draw.
Det är iofs inte ett problem i alla scenarion, jag har inte spelat på ett tag men vad jag läst i battle reports verkar det vara ett ibland tvivelaktigt val av GW att göra så endast troop kan claima objectives.

För övrigt är jag fett trött på att crasha till desktop i tid och otid från empire: total war. Jag behöver tips på bra strategispel till pc. Ska man plocka upp Europa Universalis eller? Det får gärna vara svårt, men helst inte med en psykotisk AI som pinsamt tydligt samarbetar mot spelaren.

Rico sa...

Europa Universalis/Hearts of Iron-spelen
är väl helt okej. Kunde vara lite mer avancerat dock. Har ännu inte testat Hearts of Iron III vilket ser ganska lovande ut.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Som Liket säger så är det kanske lite dumt att köra med bara en Troops, för det blir svårt med objectives. Men 1000 poäng ger goda möjligheter till blandad trupp, utan att behöva begränsa till en Troops.

Att köra med 1500 eller 2000 poäng är ju knappast nödvändigt liksom. Hellre att man hinner två partier på en kväll i en kampanj i så fall.

Bulan sa...

Hearts of Iron 2 lirade jag en jäkla massa. Grymt bra och ett plus är om man gillar låååånga kampanjer. Trean är tydligen rätt lik tvåan förutom att man kan ställa in lite mer grejer så man slipper all micro. En jäkligt najs grej med HoI2 tyckte jag var att det var fördröjning på byggandet. Det gällde att hela tiden tänka: när är denna trupp klar och hur ser läget ut då? Hur lång tid tar det att komma till fronten med den?

EU har jag mest smakat på fast jag tyckte det kändes tillräckligt avancerat. HoI är ju jäkligt mkt mer avancerat än Total war t ex. HoI3 kommer jag definitivt testa.


Att bara troops kan hålla objectives är ju lite overkligt :D Men man kan ju lösa det på flera olika sätt. T ex köra att elites kan hålla eller att allt utom HQ kan hålla. Eller att man nominerar en squad i början av partiet som kan hålla.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Tanken med att bara Troops kan hålla objectives i nya 40K-reglerna är ungefär att elittrupperna har bättre saker för sig efter slaget än att vakta en liten bunker mitt ute i ödemarken.

Plus att det gör spelet mer intressant rent taktiskt. Man måste in med trupp till målet, det går inte att droppa in med ett gäng terminators i drag fem och ta ett objective. Fortfarande kan man dock hindra fienden från att ta objectives, så tidigare nämnda terminators droppar lämpligtvis in vid den bunker fienden kontrollerar, inte vid en helt annan, obevakad bunker.

Bulan sa...

Jo, asso det är ju en bra regel om man lirar vanliga slag 1000-2000 pts. Men när man kommer ner mot 500-750 pts så skulle man nog kunna ändra den utan att det blev corny.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Det har du rätt i. Man skulle på så små slag t.ex. kunna ändra regeln så att infanterienheter i Elite/Fast/Heavy också kan ta objectives. Inga bikes eller tanks som parkerar alltså. Och inga HQ heller för den delen.

Bulan sa...

Ja, typ så. Köpte mig en 40K-regelbok häromdagen. Dags att ha sig ett exemplar nu när det snackas så mkt 40K och säsongen närmar sig.

Rico sa...

Hur stor plats tar det? Antar att man behöver ha en avställningsyta som blir ockuperad tills kampanjen är avslutad?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Platsen kartan tar är väl ungefär en uppslagen 40K-regelbok i stort format. Kartan är dock konstruerad så (pusselbitar som sitter ihop etc.) att den borde gå att sätta upp på väggen om man kommer på nån smart lösning för det.

Rico sa...

Eller bara ha den på en serveringsbricka och flytta skiten när den kommer i vägen. (Skåpet?)

Ubbe sa...

Snickra till en platta som går att hissa upp i taket nu Jens!

Liket sa...

Nej för helvete! Den ska komma upp ur bordet på ett överdrivet långsamt och omständigt sätt, James Bond villain style.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Serveringsbrickan känns som den klart enklaste lösningen av de som föreslagits... :-P

waLLan sa...

Även som det minst coola :(