tisdag, november 07, 2006

Minibowl

Sugen på att få upp hastigheten i Blood Bowl-matcherna? Jag har utarbetat lite minibowl-regler baserat på sånt jag hittat på nätet. Jag och Mojo har speltestat oss fram till en variant som vi tycker är riktigt bra.

När man tröttnat på att harva i NFC och AFC så går man ner till korpen och börjar lira sjumanna. Reglerna är till för att snabba upp spelet och spelas på en plan som är 20x10 rutor inkl. endzones. Man har en widezone på 2 rutor och måste ha minst 2 spelare vid line och scrimmage. Varje halvlek är 6 turns.

Vid kickoff så kör man scatter som vid misslyckad pass istället för den vanliga 1d6 och sen scatter. Vid throw-ins är det 1 tärning istället för 2. Om man slår riot vid kickoff och det blir försening använd 1d3 istället får 1d6. Färre fans kortare slagsmål!

Man har 7 spelare på planen och max 11 på rostern. Lagen köps för 700k guld och man halverar antalet tillåtna spelare på varje position. Winnings är det enda vi inte är riktigt klara över men rekommenderar att man slår med 1d3 eller 1d4 istället för 1d6. Kör man turnering kan man ju modifiera med hjälp av de valfria turneringsreglerna i Living Rulebook.

Ungefärlig speltid 70 min. Att komma ner i matcher under 1 timme kommer nog inte vara några problem.

Testa gärna och lämna era kommentarer till förbättringar.

Stomp n' maim dats da game!

/Olle

5 kommentarer:

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Ni har gjort det där utifrån den tryckta regelboken låter det som? Eller har ni testat med senaste living rulebook?

Tänkte främst på att kickoff table är ändrat där, bland annat just riot fungerar annorlunda.

Är dock på jobbet, så jag kan ha helt fel :-)

waLLan sa...

Vad jag vet så har dom kört med senaste utgåvan av living rulebook.
Iaf var det vad Olle sa till mig senast vi snacka.

Bulan sa...

Vi har kört med nyaste LRB i den mån vi kom ihåg att kolla i den. Jag ser att det inte funkar som jag trodde. Lättast är kanske att man kör 1d4. 1-2 försening med så många turns. 3-4 domaren drar tillbaka klockan.

Jens tror du det funkar?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Det låter rimligt ja.

Jag antar att antal spelare av olika typer avrundas på något sätt när man har udda antal? Goblins har ett antal 0-1 i sin lista. Ett förslag är att det avrundas uppåt, men att det totala antalet 0-1-spelare ändå halveras. Alltså att goblins får ha max två stycken av sina fyra 0-1-spelare.

Bulan sa...

Ja låter som det funkar. Man får göra ett undantag där. Övriga lag får klara sig utan bigguys så länge de inte har ett 0-2 förhållande i grundreglerna och därmed tillåts en bigguy.