onsdag, november 29, 2006

Dipping del 1

Något som det pratats om en längre tid på diverse forum etc. är dipping.
Jag har personligen inte testat än men det är förmodligen snart dax att dippa lite modeller.

Vad är då dipping för den oinvigde?
Enklast kan sägas att man helt enkelt doppar (alternativt målar på) modeller i en speciell "färg".
Färgen består av helt vanlig träbets, dock finns för ändamålet en speciellt framtagen dipp (Fanatic Army Painter).
Fördelarna med detta är att det går snabbt och man får bra resultat med minimalt jobb.

Här nedan följer några länkar till trådar om ämnet samt lite bilder:
Ylvas forum
SWFBRs forum
Utopias forum
Warseer forum
På Fanatic Army Painters hemsida (se länk ovan) finns en del guider över hur man går tillväga.


Före dipping


Efter dipping


Odippad


Dippad


Exempel på hur dippen lägger sig på modellen

10 kommentarer:

Ubb£ sa...

Sweet. nästan så jag blev sugen på att måla demoner nu.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag tycker absolut att du ska testa att dippa dina bloodletters. Alla modeller som ser bra ut med organisk, lite fläckig och smutsig skuggning funkar bra med dipp vad jag förstår.

Och du har ju tillräckligt med bloodletters för att kunna testa på en utan att det gör så mycket om det blir skräp :-)

Värt att notera är att det tydligen är svårt att få bort färgen från modellen efter att man har dippat. Betset sätter sig rätt hårt. Så att testa på nån modell man inte är rädd om är en bra idé.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Kan också notera att GW säljer dipp nu för tiden. Rollspels- och Fantasybutiken här i Karlstad har den t.ex. inne.

Men vanlig träbets är förståss väldigt mycket billigare :-)

Bulan sa...

Fanatic Army Painter kostar 299 kr på Goblin Games i götet. Lite i häftigaste laget för min smak. Jag har ikväll testat med en burk mellanmörk träbets från Clas Ohlsson för 79 kr. Målat en Blood Angel i blood red och sen dippat. Detta är mitt första försök någonsin med dipp så det ska bli spännande att se hur det funkar. Jag tror att dippen kan ha varit lite för ljus eller så har jag skakat minin lite för mkt. Sen körde jag pisksnärtmetoden med polygrip och inte snurrmetoden med flybase så den är lite mörkare övertill eftersom färgen "piskas" uppåt. Hoppas att den rinner ner lite gran så att benen och fötterna få lite med shades. Annars så ser den jäkligt smutsig ut. Rätt stora fläckar med färg här och var. T ex på axelskydden så jag tog av lite färg manuellt. Man kan använda en pensel men jag körde med lite toapapper och det gick riktigt bra utan att lämna märken. Återstår att se om den kommer förbli lortig eller om färgen rinner undan.

waLLan sa...

Hmm, har GW en dipp??? Trodde att det var lite för toxiskt för dem. Vad jag har fattat så är iaf FAPs version inte helt vänlig ;)

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Just marines rekommenderas inte att dippa av de flesta som har skrivit, de är inte direkt så organiska. :-)

Bulan sa...

Nej så är det nog. Marines är ju redan ganska snabbmålat. Däremot så dippar de ju fordon och allt möjligt på fanatic army painters hemsida. Men de har lite utspädd dipp.

Jag har ett litet problem med looken på dippade gubbar och det är att de blir så jäkla blanka. Min marine är sjukt blank. Kommer se helknäppt att highlighta en sån figur efteråt. Man kommer behöva mattlacka den först och sen highlighta och när man måste mecka så mkt verkar lite av snabbhetsmomentet gå om intet.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Ja, det blir blankt. Mattlack på sprayburk löser det problemet.

Däremot förstår jag inte varför du vill highlighta efteråt, det känns som dubbelarbete. Det du vill göra efteråt är att märka ut ögon och sånt möjligtvis, men det är ju inte helt nödvändigt det heller. Metoden känns mest lämpad för horder av trupp i vilket fall som helst, och ska man snabbmåla horder så kan man ju skippa de detaljerna utan dåligt samvete.

Bulan sa...

Tänker mest på characters osv som man vill lägga ner mer arbete på fast ändå få samma färgnyanser på.

waLLan sa...

Vad jag läst mig till så ska man göra EXTREMA highlights innan dippen om man vill lyxa till det lite. Som jens säger är det ju lite onödigt att dippa om man ändå tänkt måla som "vanligt". Vad gäller blankheten är det som sagt mattlack som gäller, antingen på spray eller om man vill ha ännu mattare någon penselbar variant.