lördag, november 04, 2006

Orcs and Goblins vs. High Elves

Solen går ner och dammet hänger fortfarande tugnt över slagfältet. Kråkorna kretsar över de fallna, men vågar sig inte riktigt i närheten av de grönskinn som rör sig omkring bland de döda och döende. Här och var slåss grönskinnen inbördes om de bästa bytena. Två jättar ligger döda, tillsammans med ett antal grönskinn och ett stort antal alver. Grönskinnens ledare är en av de döda, nedhuggen av alvprinsen personligen. Det hjältedådet till trots har alvarmén krossats, och i skydd av mörkret är alvprinsen och de kvarvarande i hans livgarde tvingade till en skamlig reträtt...

Då har man alltså testat sjunde utgåvan av fantasyreglerna. Rejält kul med tanke på hur länge sedan det var jag spelade fantasy. Reglerna fungerar utmärkt i spel. Manövrerande är ännu viktigare i och med de nya förflyttningstyperna (enklare att gå i sidled etc.), vilket gör spelet klurigare. Möjligtvis betyder magin lite för mycket, men det var också två ganska extrema arméer som möttes (över hälften av alla karaktärer var magiker).

Skojigt helt klart. Det blir fler partier framöver!

Deltagare:
SB: Jens
Övriga: Mattias

6 kommentarer:

Bulan sa...

Någon som kollat in Confrontation?

WHFB ripoff fast de har grymt coola modeller.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag har inte kikat närmare på Confrontation, men jag känner folk som spelar det.

Det är främst ett skirmish-system vad jag förstår (även om en fältslagsvariant av reglerna också är på väg, eller kanske redan är släppt).

Vad gäller modellerna så tycker jag inte att dom är så snygga. Ännu mer serietidningsöverdrivna än vad GWs är snarare. Mig lockar det inte alls.

Om något annat system lockar lite så är det i så fall GWs Lord of the Rings. Skirmish det också, men betydligt snyggare modeller.

Dock räcker det bra med Warhammer för min del. Jag är tillräckligt djupt nere i träsket redan :-D

Bulan sa...

Hur många special och rare units får man ha i sin armé? Beror det på poäng eller måste man ha ett antal core-picks per special?

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Antalet Special och Rare man får ha beror på poängen. Det gör även antalet hjältar (Beroes och Lords).

För slag mindre än 2000 poäng gäller: Minst 2 Core units, max 3 Special, max 1 Rare, max 3 hjältar (varav ingen Lord).

För slag på 2000 poäng men under 3000 gäller: Minst 3 Core, max 4 Special, max 2 Rare, max 4 hjältar (varav max 1 Lord).

De tabellerna finns med alla armybooks faktiskt.

Bulan sa...

Ok najs. Funderar på om man skulle styra upp sin armé så att den blir spelbar. Eller kanske köpa en ny. Det är ingen som har en empire-armé att sälja? De är nog bra att dippa också. Wallan måste bara få tummen ur och vilja spela någon gång.

Jens 'Spacejens' Rydholm sa...

Jag tycker ni skyller på varandra hela tiden :-)

Ta er i kragen och spela helt enkelt.